Jurassic Park: Operation Genesis - kombinuje prvky strategie a akční hry. Naplňte sny Dr. Johna Hammonda - postavte a veďte Jurský park. Vytvořte nejúžasnější zábavní park s jedinečnými atrakcemi - dinosaury. Bojujte o přežití na ceště přes 12 misí, které dokonale prověří Vaši schopnost obstát v divočině a ubránit se těm nejnebezpečnějším příšerám.
Min. konfigurace : Win 95/98/2000/ME/XP, CPU 400 MHz, 256MB RAM, grafická karta s 32MB RAM, 1,5 GB místa na disku
Jurassic Park: Operation Genesis
Vítám vás ve společnosti Ingen. Jmenuji se John Hammond a jsem
ředitelem Ingenu. Jak již ostatně víte, před nedávnou dobou se nám po
dlouhém výzkumu konečně podařilo dokončit technologii genetického
klonování prehistorických ještěrů. Věřím, že tento převratný objev
hodný Nobelovy ceny jednou provždy objasní záhady spojené s těmito
úžasnými živočichy. Jenže naše akcionáře to samozřejmě stálo až mnoho
prostředků. Mnozí tomu obětovali své existenční jistoty. Proto jsme se
rozhodli zbývající peníze vložit do operace Genesis. Do projektu
jedinečného přírodního parku, skrze který bychom představili tuto
fantastickou faunu veřejnosti a tím obnovili naše vyčerpané fondy.
Představenstvo Ingenu vás jmenovalo generálním ředitelem Jurského
parku a jako takovému vám mohu zaručit, že po dobu výstavby budete mít
ve všem zcela volné ruce. Jen na vás bude záviset výsledná podoba parku
i zajištění nových zvířat včetně odpovědnosti za bezpečnost
návštěvníků. Nezapomeňte, že právě bezpečnost a bezvadný chod celého
parku musí být vaší prioritou. Nyní již nadešel čas, aby Jurský park
nezůstal jen u filmové fantazie a tak mi nezbývá, než vám popřát mnoho
pracovních úspěchů!
Jak již určitě tušíte, Operation Genesis je kovaná strategie
simulující stavbu a provoz parku, v tomto případě parku Jurského. Sám
jsem byl před hraním velmi zvědavý, jak se podaří tvůrcům port na PS2,
protože Operation Genesis je multiplatformová hra primárně vycházející
na PC. Pravdou je, že klasických budovatelských strategií vychází na
konzolích vzhledem k PC opravdu pomálu. Tudíž je každá strategie vesměs
vřele vítaná a o operaci Genesis to platí dvojnásob. Tvůrcům se totiž
až na několik drobností podařilo i na méně vhodném hardwaru vytvořit
velmi rozsáhlou a podrobnou simulaci prehistorického světa, která se
počítačovým bratříčkům směle vyrovná.
Tou první drobností je styl ovládání hry, který využívá pouze a
jedině ovladač. Na ostatní periferie můžete zapomenout, a i když je
Dual Shock dosti ergonomicky využit, přesnou myš samozřejmě ani náhodou
nedokáže nahradit. Alespoň že komplexní práci s kamerou zabezpečují obě
analogové páčky a tak je pohyb a náhled na vaše konání velmi intuitivní
a rychlý.
Co
mě hned zkraje zaujalo je provedení startovní obrazovky, která ihned
navodí tu správnou tajemnou atmosféru prehistorického světa. Pěkně
animované menu evokuje detailně zpracované nabídky z filmových DVD. Při
jeho bližším ohledání naleznete bohatý výběr herních režimů. Ponejprve
bych doporučil opravdu hutný a rozsáhlý tutoriál, který v několika
lekcích důkladně osvětlí zákulisí vlastní operace Genesis. Toto se děje
skrze skupinu vašich spolupracovníků, od finančního ředitele a vrchního
paleontologa, přes odbor public relations až po ředitele Ingenu
Hammonda. Všichni dohromady tvoří skvěle sehraný tým, který vám nejen
při cvičeních, ale hlavně při „ostrém“ řízení parku poskytne
neocenitelné informace.
Největším „tahákem“ je bezesporu hlavní kampaň Operation Genesis a
po jejím omrzení přijde jistě vhod balík samostatných misí, v nichž
budete například fotit na safari, nebo zabíjet na čas rozzuřené ještěry
z vrtulníku.
Jako
třešnička na dortu působí bonus v podobě stavby soukromého Jurského
parku bez návštěvníků a encyklopedie ještěrů nazvaná příznačně
Dinopedia, nabízející poměrně důležité informace o životě a potřebách
prehistorických zvířat.
Vaším prvním úkolem jakožto neomezeného vládce parku je vybrat a
rekultivovat vhodný terén pro stavbu. Terénem je myšlen jakýsi ostrov v
moři a vzhledem k bezpečnosti se není co divit. Navíc ostrov není nijak
moc rozlehlý, ještě že si můžete měnit jeho plochu, popřípadě jej
zvětšovat. Podobně je na vás i volba hustoty vegetace, vodních toků i
osázení kopci a horami.
Při výstavbě infrastruktury, jak již předeslal doktor Hammond,
nejste ničím omezováni. Jinak tomu je ale po otevření parku. Správní
rada Ingenu vás bedlivě kontroluje a pomocí pravidelných zpráv dává
najevo svoji (ne)spokojenost s vaším hospodařením. To závisí na plnění
několika cílů, které byste měli mít neustále na paměti.
Nejdůležitějším
je hvězdičkové ohodnocení. Hvězdiček můžete obdržet maximálně pět, což
značí opravdu zavedený a dobře fungující systém parku od krmení a
zdraví zvířat až po bezpečnost a pohodlí návštěvníků. Na dalších cílech
toto bodování víceméně závisí. Těmi jsou jednak snaha o čistý a krásný
ostrov, prvotřídní bezpečnostní systémy a generování co největšího
zisku.
Náhled na ostrov je tvořen, jak již to u podobných her bývá, kamerou
z ptačí perspektivy. Pohledem lze libovolně zoomovat a natáčet o 360°.
Právě při této činnosti si všimnete, že povrch je veskrze detailní,
pečlivý a vůbec se na celý postavený park pěkně kouká. V rámci PS2 se
jedná o slušný standard. Davy návštěvníků se procházejí parkem,
nechávají se vyvézt vyhlídkovými plošinami, voda se jemně čeří a stromy
klátí a také obyvatelé výběhů žijí svými vlastními životy.
Z výše uvedeného je patrné, že v jednom okamžiku se na obrazovce
běžně pohybují desítky objektů a tak se konzole občas mírně zadýchá. To
se projeví škubáním a skokovým zatuhnutím scény. Také jistě narazíte na
několik
animací, které díky schopnostem hardwaru zůstávají za očekáváním.
Například přesun ještěra z jednoho výběhu do jiného zajišťuje jeřáb,
který najede nad zvíře (to ale musíte nejdříve uspat) a ještěra přesune
do zvoleného výběhu. Při této činnosti se kamera citelně přiblíží ke
spícímu zvířeti a kromě jeřábu vše živé okolo najednou ztuhne, jakoby
se zastavil čas. Po přesunu se čas laskavě opět rozjede.
První delší činnost ve vašem parku zabere vlastní stavba. Ta je úzce
spojena s vývojem, tudíž většinu budov a zařízení musíte za nějaký
peníz napřed vyprojektovat a až poté se vám zpřístupní pro stavbu.
Logicky se začíná od vstupní brány s heliportem (jedinou dopravu na
ostrov kvůli bezpečnosti zajišťují pouze vrtulníky). Bez vývoje také
zvládnete dodatečně upravit krajinu včetně vytvoření „nových“ hor a
jezírek, nebo naopak zarovnat povrch, protože většinu staveb můžete
postavit pouze na rovině.
Baráčků a jim podobných je zde požehnaně. Začít můžete nezbytnými
chodníčky, na ně se dají umístit koše, fontánky a lavičky. Pozornost
návštěvníků přitáhnou různé vyhlídkové věže a plošiny, ovšem největšími
lákadly asi budou let balónem a safari v terénním autě mezi ještěry,
které můžete spolu s vrtulníkem strážců parku i řídit!
Důležitá je i strava a tu zajistí kiosky či restaurace. Nesmí se
zapomenout na záchodky a prodejnu suvenýrů. Zvířata zase umisťujete do
různě bezpečných ohradníků, plodíte v líhních, krmení obstarají
automatické dávkovače trávy, či koz nebo krav a bezpečnost pomáhají
hlídat i kamerové systémy. Pro vaši ilustraci jsem napočítal kolem
30-ti objektů na výstavbu.
Přirozeně musíte dostavovat budovy, alespoň v prvních několika
letech po otevření parku, protože navrhovat a vyvíjet je vám dovolena
pouze jedna položka, mezi které nepatří jenom budovy, ale i vakcíny pro
nemocná zvířata a najdete tu kupodivu i takové drobnosti jako bankomat
a půjčovnu deštníků. Což se docela hodí, protože v oblasti
ostrova není nouze o bouře, vichry a monzuny. Ty se objevují docela
často a nadělají pěkné škody. Kromě poškození budov dokáže příroda
porušit ohradníky pro zvěř a ta se pak může volně producírovat mezi
vyplašenými návštěvníky. Uznejte, že v případě takového masožravého
Rexe to rozhodně návštěvnost nezvýší. Navíc se mi trošku nezdá právě
zacházení přírodních živlů se zvěří, kdy mnoha tunový mastodont při
bouři nejdříve proti své vůli létal po ostrově jako pták a po dopadu
logicky zhynul. Jelikož je klonování a výroba živé zvěře dosti časově i
finančně náročná záležitost, dokáží podobné výlevy matičky přírody
dostat vyrovnané hospodaření bez problému do červených čísel.
Nejdříve totiž musíte zaplatit hledače fosilií. Ty pak odvezete na
jedno z několika světových nalezišť, kde se vrhnou do pátrání. V
případě úspěchu vám pošlou do laboratoře nějakou tu zkamenělinu, někdy
i drahý kámen (dá se výhodně prodat a vylepší tak výšku konta) a může
začít vývoj. Ten je podmíněný extrakcí minimálně 50-ti procent DNA
příslušného druhu. DNA získáte právě z nalezených fosilií. Některé
nálezy dodají podle čistoty jen
několik procent DNA, jiné zase obsahují i několik desítek procent. Čím
více procent DNA naleznete, tím déle bude příslušný ještěr po
naklonování žít. Nakonec se čerstvý klon vloží do líhně přímo ve výběhu
a automatický systém se již postará o jeho narození. Sami vidíte, že to
opravdu není žádná legrace, tudíž tato vědecká práce tvoří stejně
důležitou složku hry jako stavba a vedení parku.
Kromě náhledu na park se můžete zaměřit také na každou jednotlivost
zahrady včetně každého návštěvníka, budovy, zaměstnance i ještěra a
podrobně se o nich informovat. Klient prozradí odkud je, jak se mu v
parku líbí/ nelíbí, budovy zase můžete opravovat a nastavovat jejich
parametry (vstupné, nabízené služby). Podobně „zvířátka“ dají najevo
svůj stav a chování.
Scénář hry tedy vypadá asi následovně: Upravíte si ostrov a
postavíte základní objekty. Mezitím vysadíte malý tým hledačů v některé
přístupné lokalitě, který vám po dokončení výběhu zašle fosilie.
Laboratoř začne pomalu extrahovat
DNA stejně jako jejich kolegové z vývoje, kteří již usilovně navrhují
další objekty do parku. Konečně otevřete park a s hrůzou zjišťujete, že
zmlsaní návštěvníci jsou s mnoha věcmi nespokojení. Do toto ještě stále
reptá správní rada se svým „jestli se nebudete pane správče více
snažit, tak vás vyměníme“, takže se musíte ohánět na několika frontách
současně, abyste se alespoň za nějaký čas dostali do černých čísel.
Tím se dostávám k závěru a hrdě konstatuji, že Operation Genesis i
přes několik chybek v ovládání a nelogičnosti některých aspektů hry
příjemně překvapila. Jedná se o nadmíru povedenou budovatelskou
strategii, která se hraje lépe, než byste v rámci konzolového provedení
čekali.